-
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Het technieklokaal van Meester Sander: Videorondleiding
Ik ging op bezoek bij Meester Sander. In de school in Meppel is een technieklokaal, er worden workshops aangeboden voor kleuters en leerlingen lagere school. De workshops gaan ook door in het weekend of tijdens vakantieperiodes.
Op de …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren en coderen met Zimjs: JavaScript
Zimjs is een omgeving waarin jongeren echt leren 'coderen door tekst te typen'. Ik leg in een notendop uit wat er mogelijk is met Zimjs.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Tel je geld: Speluitleg
In deze video wordt uitgelegd hoe je een spel kan spelen rond geld tellen.
VideoLeerkracht -
Erfgoed: Audiovisueel materiaal voor secundair onderwijs
Wil je aan de slag met audiovisueel materiaal voor erfgoedlessen? Op Archief voor onderwijs vind je inspiratie rond erfgoed en STEM, erfgoed en Nederlands, erfgoed en burgerschap, erfgoed en historisch bewustzijn, iedereen erfgoedt & …
Video -
Rekenen met breuken: Uitlegvideo
In deze uitlegvideo worden verschillende onderdelen van rekenen met breuken uitgelegd:
- wat is een breuk?;
- vermenigvuldigen van breuken;
- vereenvoudigen van breuken;
- breuken optellen;
- breuken aftrekken.
Video (4)Leerkracht -
Letten kinderen op iemands huidskleur?
Als hele jonge baby's zich een eerste indruk vormen van mensen in hun omgeving, speelt huidskleur dan een rol? We verklappen het maar vast: absoluut niet. Maar hoe kan het dan dat huidskleur later wel gaat opvallen? Hoe wordt dat beeld gevormd? …
Video -
Wiskundehulp in Edge: Uitlegvideo
In de browser Edge van Microsoft zit een tool om binnen de browser zelf wiskundige problemen te laten oplossen, genaamd wiskundehulp.
Deze laat toe om ingewikkelde berekeningen uit te voeren en geeft je zelfs de stappen die hiervoor nodig zijn.VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zijn we vrij?
We leven in een vrij land. We mogen denken en geloven wat we willen. We hebben de vrijheid om onze koning of onze minister-resident stom te vinden. Zelfs als we er geen argumenten voor hebben. Er is dan geen politie die ons dan in de …
VideoLeerkracht -
De Rekenrobot: Getalbeelden tot 10
De Rekenrobot is een nieuw getalbeeld om te rekenen tot 10.
De getalbeelden zijn samengesteld uit vier getalvormen:
- cirkel/hoofd = 1,
- rechthoek/been = 2,
- driehoek/arm = 3,
- vierkant/buik = 4.
Sommen worden gevormd door vormen te combineren bij optellen …
VideoAndere functie -
Was Jan Van Eyck een genie?
Leonardo Da Vinci behoeft geen introductie. De wereldster van de 15e en 16e eeuw zou geen gelijke gekend hebben, maar klopt dat wel? Liep er enkele tientallen jaren eerder met Jan Van Eyck geen homo universalis rond in ons eigen Belgenlandje of …
Video -
Moeten we bedreigde diersoorten nog wel redden?
Sommige soorten neushoorns zijn nog op één hand te tellen, panda's lijken niet zonder ons te kunnen overleven... Hoort het uitsterven van soorten niet gewoon tot de natuur? En moeten we bedreigde diersoorten dan nog wel redden? …
Video