-
De bus of de trein nemen: Spreekopdrachten
PowerPointpresentatie met opdrachten om de bus of de trein te nemen.
Als inleiding vind je een link naar een interactieve oefening. De cursisten zoeken de ontbrekende informatie in een dialoog tussen een reiziger en een loketbediende.
Daarna werken …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
De weg wijzen, hoe moet dat?: Uitlegvideo
In deze video leer je de weg wijzen in het Nederlands. Je leert ook woorden zoals het zebrapad, het kruispunt, de rotonde ...
VideoNieuwLeerkracht -
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
Juan en Elisabeth, wie zijn ze en wat doen ze?: Lespakket
Lespakket met lees-, schrijf- en spreekopdrachten over twee personen, Juan en Elisabeth. De cursisten werken met z'n tweeën. Ze verwerken informatie over personalia, hun gezins- en woonsituatie, hobby's, werk, hun buurt. Ze leren ook hun …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Ander -
Een positieverbum, wat is dat?: Uitlegvideo
In deze video video leer je over de positieverba staan, liggen, hangen en zitten. Je leert ook een woonkamer beschrijven, bv. er hangt een schilderij aan de muur.
Video (3)Leerkracht -
Een vriend of vriendin uitnodigen, hoe doe je dat?: Leervideo
Video waarin de cursist leert hoe hij/zij een vriend(in) moet uitnodigen. Standaardformuleringen zoals 'Ga je mee?' en 'Wanneer spreken we af?' komen in dit filmpje aan bod.
VideoLeerkracht -
Hoe antwoord je op vragen van de verpleegkundige?: Spreekoefening
Interactieve spreekoefening waarbij de cursist antwoordt op vragen van de verpleegkundige in het ziekenhuis.
De cursist krijgt zeven vragen waarop hij/zij positief of negatief kan antwoorden. Hij/zij spreekt het antwoord in en krijgt onmiddellijk …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De dokter bellen, hoe doe je dat?: Leervideo
In deze video leer je een telefonische afspraak bij de dokter maken en leer je spreken over jouw klachten.
VideoLeerkracht -
Goede zinnen bouwen: Wie doet wat?
Stimuleer je kleuters om goede zinnen te maken. Deze prenten en het sjabloon ondersteunen hen daarbij.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Spreken over de toekomst, hoe doe je dat?: Uitlegvideo
Hoe spreek je in het Nederlands over later?
In deze video leer je op drie manieren over de toekomst spreken:
- presens + tijdsindicatie,
- gaan + infinitief,
- zullen + infinitief.
VideoLeerkracht -
Kledij en carnaval: Audiowoordenboek
De leerlingen bekijken de prenten en beluisteren de woorden.
Ze herhalen de woorden een paar keer.Je oefent met dit audiowoordenboek de woordenschat in verband met thema kledij.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator