-
De Romeinse cijfers op een rijtje met ezelsbruggetjes
In dit artikel vind je ezelsbruggetjes voor het onthouden van de Romeinse cijfers.
ArtikelNieuw -
Rekenkast: Ordenen van rekenspelletjes
In deze blog omschrijft Annieke waarvoor zij op school een rekenkast gebruikt en hoe deze is ingedeeld.
Op haar school zijn er veel rekenspellen en -materialen. Om deze materialen een centrale plaats te geven, hebben de leerkrachten een rekenkast …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zes verschillende manieren om de tafels te oefenen
In dit artikel vind je zes verschillende manieren om de tafels op een speelse manier te oefenen:
- kaboem;
- land veroveren;
- Pim Pam Pet;
- sommenzoeker;
- sommenloop;
- stiptekening.
Artikel (4)Leerkracht -
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
Moeten hoogbegaafde leerlingen ook tussenstappen noteren?
Hoogbegaafde leerlingen begrijpen soms niet waarom ze tussenstappen moeten noteren bij oefeningen. In dit artikel vind je tips over hoe je dit kan aanpakken in de klas.
Artikel (12)Ander -
Yoga, meditatie en mindfulness op school in de praktijk
Een artikel met links naar publicaties, lesmaterialen, sites, boeken ... om met yoga, meditatie en mindfulness aan de slag te gaan.
Artikel (4)Ander -
Body positivity en dieetcultuur in de kleuterklas: Kleutergewijs
In dit artikel van Kleutergewijs vind je tips om het op te nemen tegen vooroordelen rond gewicht en te werken aan een positief lichaamsbeeld bij kleuters.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Zelf mogen kiezen, over inspraak en zelfbeschikking in de kleuterklas: Kleutergewijs
Dit artikel van de blog Kleutergewijs gaat over keuzemogelijkheden in de kleuterklas:
- waarom zijn keuzemogelijkheden belangrijk tijdens dagelijkse routines?
- hoe bevorder je keuzemogelijkheden?
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Vijf aanbevelingen voor optimale wiskundekansen voor jonge kinderen: Kleutergewijs
Hoe kan elk kind tussen 3 en 7 jaar optimale kansen krijgen voor een goede wiskundige basis? Een cruciale vraag, zeker als je beseft dat er een sterke samenhang is tussen de vroege wiskundige vaardigheden en het latere schoolsucces. De Education …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Rollenspel in de buitenlucht: Kleutergewijs
Bij rollenspel denken we vaak aan een speelomgeving binnen: de huishoek, de winkel, een nagebouwd kasteel of een andere thematisch aangeklede hoek met attributen en verkleedkledij. Toch kan dat rollenspel ook evengoed buiten tot zijn recht komen. …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Doelgericht rekenen in anders georganiseerd onderwijs
Er zijn scholen die hun onderwijs anders organiseren om het (nog) beter af te stemmen op de leerbehoeften van kinderen. Vaak wordt ook het leerstofjaarklassensysteem doorbroken. In deze vorm van onderwijs krijgen kinderen meer ruimte om zich in …
ArtikelLeerkracht -
Rekenen-wiskunde is en blijft een uitdagend gesprek
Met wiskundig denken en redeneren kun je niet vroeg genoeg beginnen. In dit artikel van Volgens Bartjens laten de auteurs zien dat kinderen al op jonge leeftijd uitgedaagd kunnen worden om na te denken over wiskundige concepten. Door samen te zoeken …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner