-
Het Vreemde Verleden. Hoe leer je je leerlingen contextualiseren?: Cursus
Contextualiseren is een lastige vaardigheid voor veel leerlingen, doordat zij vaak vanuit hun eigen waarden, normen en kennis naar de wereld kijken. Voor het succesvol verklaren van historische en actuele gebeurtenissen is het echter …
Nascholing of activiteitNieuw -
Innovatieve leeromgevingen ontwerpen: Cursus
De vraag naar het ontwerpen van innovatieve fysieke leeromgevingen, waar schooleigen pedagogische projecten en infrastructuur elkaar versterken, zit al een tijd in de lift. De traditionele indeling voldoet niet altijd meer aan de noden …
Nascholing of activiteitNieuw -
Nieuwe autoriteit en verbindend gezag voor leidinggevenden: Cursus
Als schoolleider heb je een sleutelfunctie in het gesmeerd laten lopen van relaties tussen teamleden, ouders en leerlingen. Zelfs als de school kiest voor gedeeld leiderschap of als je deel uitmaakt van een beleidsteam, gaat jouw rol gepaard met …
,
Nascholing of activiteitNieuw -
De kwaliteit van adviezen, attesteringen en overgangsbeslissingen versterken, hoe doe je dat?: Cursus
Als individu en als team neem je heel wat beslissingen die een invloed hebben op de toekomst van je leerlingen. Goede beslissingen nemen is dus belangrijk maar niet altijd zo makkelijk. Wat weet je over de werking van ons brein, de valkuilen van …
Nascholing of activiteitNieuw -
Doordacht aan de slag met een schooleigen GOK-beleid: Cursus
Werken aan gelijke onderwijskansen is belangrijk in elke school om de hindernissen te compenseren die leerlingen in de weg staan hun volle potentieel te benutten. Maar hoe begin je hier aan en hoe zorg je ervoor dat je GOK-beleid is aangepast aan …
Nascholing of activiteitNieuw -
Gewoon druk of toch … ADHD
Sommige kinderen of jongeren zijn wel eens verstrooid in de klas of hebben moeite met iets af te werken. Ze tonen weinig belangstelling, zitten er zo maar wat bij of storen soms anderen. Maar er zijn ook kinderen of jongeren die voortdurend …
Nascholing of activiteitNieuw -
Zien STE(A)Men doet STE(A)Men
Hoe start je een STE(A)M-werking op in de basisschool? We brengen een bezoek aan een school waar STE(A)M onderwijs leeft. De school investeerde in een heus atelier en koppelde daar een muzische omgeving aan vast. De leerkrachten bouwen samen aan …
Nascholing of activiteitNieuw -
Outdoor education: Een school vol buiten-leven
Een groene speelruimte ZILL-vol inrichten.
Een groene speelplaats inrichten vraagt een goede doelgerichte visie. Tijdens deze nascholing vertellen we hoe ons project tot stand is gekomen. Hoe gaan we doelgericht om met elke speel- en leerzone in ons …
Nascholing of activiteitNieuw -
Lezen doe je samen: Leerlabo Lezen op school
Dit leerlabo schetst de ervaringen van het tweejarig project Lezen op School, waarin het expertisecentrum Onderwijsinnovatie van Vives achttien basisscholen ondersteunde in de zoektocht naar meer leesmotivatie en het werken aan een gedragen …
,
Nascholing of activiteitNieuw -
Digitale tools effectief en doelgericht inzetten in de klas: Meerdaagse vorming
Maak kennis met enkele digitale tools die je doelgericht en efficiënt kan inzetten in je klas, gekoppeld aan twaalf kenmerken voor een effectieve didactiek. Vanuit wetenschappelijk onderzoek leer je wat goed werkt in de praktijk en hoe je …
, , , , , ,
Nascholing of activiteitNieuw -
Nieuwe autoriteit en oplossingsgericht coachen: Studiedag
Op deze studiedag leer je hoe je een gesprek kan aangaan vanuit een positieve psychologie die mensen in hun kracht zet, weerstand vermijdt en veiligheid creëert, en tegelijkertijd mogelijkheden bieden tot het zetten van nieuwe stappen.
Je …
Nascholing of activiteitNieuw -
XR Inspire: Slotevent
Het Lerend Netwerk XR begeleidde dit schooljaar 25 scholen bij het uitwerken van een aantal projecten/ lesmomenten met XR. Deze collega’s presenteren nu de resultaten van hun werk. Je hoort ook hun ervaring, good practices en valkuilen bij …
Nascholing of activiteitNieuw