-
LE-model: Sociale interactie en coöperatief leren (fiche 5 van 5)
Door middel van sociale interactie, samenwerking en discussie kan het denkproces geactiveerd worden en leren leerlingen vanuit verschillende standpunten naar situaties kijken. Deze samenwerking verloopt tussen leerlingen van dezelfde leeftijd, …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
LE-model: Authentieke context (fiche 4 van 5)
Leren verloopt betekenisvoller als het in een authentieke context wordt geplaatst. Een realistische leeromgeving die aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen, doet hen de relevantie van de taak inzien. Dit heeft een positieve invloed op …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
LE-model: Assessment (fiche 3 van 5)
Assessment maakt integraal deel uit van het instructieproces waarbij leerlingen nauw betrokken zijn in het aan- en bijsturen van hun eigen leerproces. Het is bovendien een manier om deep level learning bij de leerlingen te bereiken door de actieve …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
LE-model: Leerkracht als coach (fiche 2 van 5)
De leerkracht is niet louter een overdrager van kennis, maar een coach in het leerproces. Hierbij heeft hij aandacht voor de actieve rol van de leerling en tracht als dusdanig leeromgevingen te creëren waarin de lerende gestimuleerd, geholpen …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
LE-model: Eigenaarschap (fiche 1 van 5)
Het belang van eigenaarschap binnen het leerproces vindt zijn oorsprong in het sociaal constructivisme dat duidelijk maakt dat het zelf opbouwen van competenties en het nemen van verantwoordelijkheid voor het reguleren van het eigen leerproces …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Learning Enhancement Model (LE-model): Een leerbevorderend onderwijsmodel
De lerende neemt in het LE-model een centrale positie in. Rond de lerende situeren zich vijf componenten die rechtstreeks of onrechtstreeks invloed uitoefenen op het leerproces. Deze componenten zijn eigenaarschap, de leerkracht als coach, …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen: Lesmap
Deze les gaat in op de vernieuwde baseline van Broederlijk Delen (tot iedereen mee is) en het belang van lokale én wereldwijde actie voor de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) tegen 2030.
Downloadbaar lesmateriaal (27) -
Entrelearn Entrepreneurial Learning Toolkit for Teachers
In deze Entrepreneurial Learning-toolkit vind je 65 inspirerende, korte activiteiten om te doen in de klas. De activiteiten zijn aanpasbaar aan elke leeftijd.
Het doel is om ondernemingszin en ondernemerschap te stimuleren bij leerlingen. Alle …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Organisatie, firma, vzw -
Geweldloze Communicatie: Emoties
Herken je die momenten waarop je je plotseling realiseert dat je een spanning voelt; maar dat je niet precies weet waarom? En dat je even na moet denken voor je dat gevoel kan benoemen? Gevoelens zijn indicatoren voor innerlijke bewogenheid. …
Downloadbaar lesmateriaal (19)Andere functie -
Geweldloze communicatie: Observeren en interpreteren
In de dagelijkse realiteit is het niet altijd even makkelijk om bewust om te gaan met het verschil tussen een observatie en een interpretatie. In dit document wordt beknopt uitgelegd wat het verschil is tussen observeren en interpreteren a.d.h.v. …
Downloadbaar lesmateriaal (17)Andere functie -
Tablets in het secundair onderwijs: Inspiratiegids
In het kader van haar ICT- en digitale mediabeleid richtte het Departement Onderwijs netwerken van innovatieve scholen op. Deze netwerken bestaan telkens uit minstens tien scholen die gedurende het schooljaar 2013-2014 nieuwe technologieën …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Organisatie, firma, vzw -
Tablets in het lager onderwijs: Inspiratiegids
In het kader van haar ICT- en digitale mediabeleid richtte het Departement Onderwijs netwerken van innovatieve scholen op. Deze netwerken bestaan telkens uit minstens tien scholen die gedurende het schooljaar 2013-2014 nieuwe technologieën …
Downloadbaar lesmateriaal (33)Organisatie, firma, vzw