-
Kun je artificiële intelligentie inzetten in het kleuteronderwijs?
Een kleuterleerkracht onderzocht hoe ChatGPT of andere AI-toepassingen kan inzetten in de kleuterklas.
In het blogartikel vertelt ze over haar ervaringen en ontdekkingen.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Meer muziek in de klas met artificiële intelligentie
Kunstmatige intelligentie als je eigen onderwijsassistent, die helpt om de klasdynamiek te verbeteren en de leerervaring te verrijken. In dit blog bespreken we een aantal AI-tools die je kunnen helpen om liedjes te maken voor je …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Eerste stapjes in het programmeren: Glow and Go Bot
Programmeren met peuters en kleuters? Yes! Dat kan zeker. Met deze Glow & Go bot kunnen kleuters ontdekkend spelen.
De Glow & Go Bot is speciaal ontwikkeld voor onze peuters en instappers van de kleuterklas en ook nog steeds leuk voor …
ArtikelLeerkracht -
Executieve functies en Kapitein Exefun: Podcastreeks
In deze podcastreeks leer je over de ontwikkeling van executieve functies bij jonge kinderen en hoe onderwijsprofessionals en ouders kunnen helpen bij het stimuleren van deze belangrijke vaardigheden.
Je beluistert de nieuwste wetenschappelijke …
Audio -
Carolien Frijns over leesonderwijs: Buiten de krijtlijnen
Meer weten over effectief leesonderwijs en wat we kunnen leren uit tegenvallende toetsresultaten? Beluister deze podcast met Carolien Frijns.
AudioLeerkracht, Ander -
Podcast over dyslexie
Christel Van Vreckem vertelt in deze podcast over dyslexie en begrijpend lezen:
- dyslexie in eenvoudige termen,
- de waarde van het speels aanbrengen van letters,
- alarmsignalen bij kleuters,
- belang van transparante communicatie tussen …
AudioLeerkracht, Ander -
Standaardberichten in Smartschool om je werkdruk te verminderen
Dat we met z’n allen overrompeld worden door berichten op Smartschool, is een understatement. Maar hoe reageer je daar nu op?
Je hebt niet altijd tijd om meteen een antwoord te formuleren. Het is soms echt zuchten en zweten om te zoeken naar een …
Artikel -
Instapmomenten en kleuterparticipatie: Wij slaan de brug
In Vlaanderen kunnen kinderen naar school van zodra ze 2,5 jaar oud zijn, maar het contact tussen ouders en scholen begint al zo’n anderhalf jaar voor die eerste schooldag. Niet alleen de instap, maar ook de momenten daarvoor zijn …
Audio -
Hoe vang je anderstalige nieuwkomers op in de klas?: Podcast
In deze podcast hebben we het over de opvang van anderstalige nieuwkomers (AN) in de klas. Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de school en de leerkrachten is dit een zeer intens proces. Kinderen komen immers terecht in een …
Audio -
Leerlijn computationeel denken
Er werd een leerlijn ontwikkeld om een beeld te schetsen van de vaardigheden die we onderscheiden bij computationeel denken. De activiteiten zijn erin opgenomen, samen met algemene doelen en voorbeelden om de inhoud te illustreren. De leerlijn wil …
Artikel (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Teacher Tapp: Ouderbetrokkenheid
In deze aflevering hebben we het over ouders. Teacher Tapp stelde aan zijn respondenten enkele vragen over ouderbetrokkenheid. Hoe hebben leerkrachten contact met ouders. Hoe vaak? Hoe belangrijk vinden ze dat contact? Teacher Tapp stelde al …
AudioLeerkracht -
Preventieve huisbezoeken: Podcast Wij slaan de brug
De relatie die jongeren met onderwijs hebben, stopt uiteraard niet wanneer om vier uur de schoolbel rinkelt. Een partnerschap met ouders is cruciaal wanneer we willen dat meer jongeren afstuderen met een diploma of kwalificatie.
Brugfiguren zoals Joke …
Audio