Provincie Antwerpen - Flankerend Onderwijsbeleid HYLAS

Provincie Antwerpen - Flankerend Onderwijsbeleid HYLAS

Hylas bouwt aan de toekomst & zorgt voor later

Via het HYLAS-project wil de provincie Antwerpen hybride leeromgevingen in de zorg- en bouwsector ontwikkelen die zich richten tot jonge tieners (10-14 jaar).  Met deze leeromgevingen willen we jongeren ondersteunen om onderwijsdoelen of eindtermen te halen en hen helpen om de juiste studiekeuze te maken. 

Hylas belicht de verschillende mogelijkheden in het studieaanbod, de beroepenvelden, rollen en functies in de maatschappij. In leeromgevingen op maat van hun leeftijd en omgeving ontdekken jongeren dat de stereotype bouwvakker slechts 1 van de 101 mogelijkheden in de bouw is en dat zorg zóveel verder gaat dan de klassieke ziekenhuisverpleging (die wellicht niet eens meer bestaat). Ze duiken in de competenties en leefwereld van o.a. verkeersspecialisten en isolatiedeskundigen tot kraamhulp en prothesemakers, om maar een paar beroepen te noemen. Met authentieke leerkansen op het terrein krijgen jongeren een persoonlijk inzicht in de diverse studie-en beroepskeuzes.

Hylas biedt leerkansen in de klas, op de werkvloer én in een online game.

De provincie ondersteunt met dit project ook scholen in hun onderwijsloopbaanbeleid, waarin belangrijke competenties zoals zelfontplooiing, gefundeerde keuzes maken, kennis van mens en samenleving extra aandacht krijgen.

Leermiddelen (1)