-
Een tornado zélf is doorzichtig, maar hij wordt zichtbaar door regendruppels
Wat is het verschil tussen een tornado en een orkaan? Orkanen ontstaan boven zee, kunnen dagen of weken duren en zijn soms wel zo groot als heel Nederland of België. Tornado’s ontstaan boven land, duren een paar seconden of uren en zijn …
Artikel (3)Leerkracht -
Het eerste licht in het heelal
Dit artikel levert interessante en gedetailleerde informatie over modern onderzoek naar de geschiedenis en de evolutie van het heelal. Het kan gebruikt worden voor interdisciplinair onderwijs, bijvoorbeeld in fysica, sterrenkunde, astrofysica of …
ArtikelAndere functie -
Trillingen: Gravitatiegolven
Dit artikel beschrijft de werking van detectors van gravitatiegolven: grote maar zeer gevoelige machines die leerlingen zeer interessant kunnen vinden. De details van hoe de machines werken en de problemen die moesten worden opgelost om hun grote …
ArtikelAndere functie -
EDO: Inspiratieboek
Dit inspiratieboek wil handvatten aanreiken aan NME/EDO-professionals, die zowel op
beleidsniveau nadenken, alsook aan de wachter of vrijwilliger die activiteiten begeleidt als educator.
Het boek is het resultaat van een intensieve samenwerking …ArtikelLeerkracht -
Efforts to increase students interest in pursuing STEM-studies and -careers
Dit rapport van Scientix, in opdracht van European Schoolnet, zet de krachtlijnen neer van een Europees onderzoek om jongeren te stimuleren een STEM-opleiding te kiezen.
Een greep uit de inhoud:
- prioriteiten en strategieën in …
ArtikelLeerkracht -
El Niño: Klimaat uit de maat
Dit artikel fungeert als wetenschapsweetje, met de bedoeling de nieuwsgierigheid en leergierigheid voor STEM aan te wakkeren bij leerlingen.
Zulke weetjes worden onder andere in de kijker geplaatst op de projectsite Kiezen voor STEM van …
Artikel (4)Leerkracht -
Het belang van wetenschap
Dit artikel fungeert als wetenschapsweetje, met de bedoeling de nieuwsgierigheid en leergierigheid voor STEM aan te wakkeren bij leerlingen.
Zulke weetjes worden onder andere in de kijker geplaatst op de projectsite Kiezen voor STEM van …
ArtikelLeerkracht -
Waarom lijkt de maan niet altijd even groot als we ze waarnemen?: Wetenschap verklaart
Dit artikel fungeert als wetenschapsweetje, met de bedoeling de nieuwsgierigheid en leergierigheid voor STEM aan te wakkeren bij leerlingen.
Zulke weetjes worden onder andere in de kijker geplaatst op de projectsite van KlasCement Kiezen voor …Artikel (3)Leerkracht -
De zon gaat onder en toch wordt het niet compleet duister?: Wetenschap verklaart
Dit artikel fungeert als wetenschapsweetje, met de bedoeling de nieuwsgierigheid en leergierigheid voor STEM aan te wakkeren bij leerlingen.
Zulke weetjes worden onder andere in de kijker geplaatst op de projectsite van KlasCement Kiezen voor …Artikel (10)Leerkracht -
STEM is populair: Het menselijk lichaam en wetenschap
De gebroeders Coppens stellen wekelijks in Het lichaam van Coppens hun lichaam op de proef vanuit een wetenschappelijk oogpunt.
Hierbij hanteren ze de strategie van inquiry based learning:
- Wat zou er gebeuren als…? …
Artikel (7)Leerkracht -
Worden wij aliens?: Mensen als ruimtereizigers
Dit artikel van ruim veertig pagina's blikt vooruit in het menselijk bestaan en stelt zich daarbij onder de meer de vraag of we in de ruimte zullen gaan wonen.
Artikel -
MENS 77: Mariene biodiversiteit
In het Noord-Atlantische zeegebied zwemt vandaag 95 procent minder kabeljauw, heek, schelvis en bot rond dan pakweg tien jaar geleden. Krijgen we straks zeeën zonder vis? De biodiversiteit in onze zeeën en oceanen staat centraal in het …
ArtikelAndere functie