-
Goudvis: Indringende televisieportretten van Belgische topkunstenaars
Voor Goudvis volgde VRT een jaar lang een aantal Belgische topkunstenaars, op het toneel, in hun ateliers, tijdens repetities, achter de schermen … Maar ook hun privéleven wordt in beeld gebracht. Er zijn 19 afleveringen beschikbaar, …
Artikel -
Zo reageer je op extreme uitspraken in de klas
In elke klas komt wel eens een provocerende uitspraak naar boven. Het recht op vrije meningsuiting staat niet boven het gelijkheidsprincipe en het non-discriminatieprincipe. In dit artikel lees je hoe je hierop gepast kan reageren.
Artikel -
Zie weerstand als een teken van betrokkenheid: Veranderingstips
Verandering roept bijna altijd weerstand op, zo ook binnen de academie van Dendermonde. 'Maar liever dat dan onverschilligheid', zegt expert onderwijsinnovatie Virginie März. Hoe je met die weerstand aan de slag gaat, bespreekt ze met …
Artikel (3) -
Met elkaar, door elkaar en van elkaar leren
Ook leerkrachten moeten levenslang leren. De beste aanpak is samenwerking onder collega's, zegt de Gentse onderwijsspecialiste Bénédicte Vanblaere. Directeur Niko Van Stichel, van d'Academie Beeld in Sint-Niklaas, beaamt, en legt uit …
Artikel -
Evalueren zonder cijfers
De Kunstacademie Noord-Limburg werkt al lang niet meer met cijfers op hun evaluaties. In 2012 begon de school te experimenteren met een nieuw evaluatiesysteem. Kon dat zonder punten en met meer nadruk op het proces? Na 5 jaar experimenteren en …
Artikel -
Van leerlingenvolgsysteem tot evaluatiefiche
De Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in Turnhout werkte het leerlingvolgsysteem verder uit. Het document groeide met de komst van het nieuwe decreet exponentieel. Toch blijft het een nuttig werkinstrument. Lydia Rommes, leraar piano …
Artikel -
Is je school OK-proof?
De Academie Buggenhout had nog een doorlichting in de oude structuur. In oktober 2019 streek de inspectie 2.0 er een week neer. Directeur Hans Scholliers en coördinator Willem Verheyden delen zes vaststellingen waaruit ook jouw academie zeker …
Artikel -
Bekende en onbekende gevoelens gebruiken in je les: Inspiratie
Het zenuwachtige gevoel als iemand in het toilethokje naast dat van jou plaats neemt. De hopeloosheid voor je iets weet te noteren op het kaartje voor het huwelijk van je beste vriendin .
Deze blogpost maakt je warm om in het gratis …
Artikel -
Doordacht digitaliseren: 60 tips voor schoolleiderschap
Doordacht digitaliseren is ongetwijfeld een van de vele veranderprocessen waar je school op dit moment mee bezig is én de komende semesters nog mee bezig zal zijn. Als directeur, adjunct-directeur, IT-coördinator, TAC'er, zorg- …
Artikel -
De noodzaak aanboren: Lestip
Je onderzoekt samen met de leerling zijn (innerlijke) drang om te creëren, bijvoorbeeld door onderzoekende vragen te stellen. Vanuit die rijke informatie kan de leraar gericht materiaal zoeken en ontwikkelen. Materiaal dat dicht bij de …
Artikel -
Een kennisclip in vijf stappen
Informatie die jou doorheen vijf stappen leidt tot de productie van een kennisclip:
- voorbereiden van de inhoud;
- evalueren;
- voorbereiden van de kennisclip;
- opnemen van de kennisclip;
- publiceren.
Artikel -
Nieuwsgierigheid aanwakkeren: Korte voorbeelden
De leerling is nieuwsgierig. Klinkt heel logisch maar hoe begin je eraan? Of hoe stimuleer je leerlingen om nieuwsgierig te worden?
Roland van der Vorst noemt vier manieren om leerlingen te verleiden tot nieuwsgierigheid. Erik Schrooten vult aan met …Artikel