-
Een goede start ... smaakt naar meer: Tips rond aanvangsbegeleiding
Ieder van ons was ooit een starter. Vol enthousiasme, verlangens en verwachtingen maar ook met twijfels en onzekerheden. Spannend en een klein beetje beangstigend. Dat is het altijd, aan iets nieuws beginnen. Dat is voor beginnende leraren niet …
Artikel (4) -
Rekenonderwijs: Van concreet naar abstract, van losse kennis naar samenhang en toepassing.
Een visueel schema dat laat zien welke stappen je zet in rekenonderwijs van om van aanbreng tot toepassing te evolueren.
- concreet,
- representatie,
- abstract,
- verkorten,
- geïsoleerd oefenen,
- gemengd oefenen,
- automatiseren en …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs: Methodologische gids Unicef
Met deze methodologische gids 'Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs' wil Unicef ieder kind in staat stellen om zich volledig te ontplooien en aan een rechtvaardige samenleving te participeren.
Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs …
Artikel -
Eenvoudige acties om de klassfeer te optimaliseren: Informatiebundel
In deze informatiebundel voor leerkrachten vind je eenvoudige acties om de klassfeer te optimaliseren voor (vluchteling)kind en leerkracht.
De bundel is het resultaat van de bachelorproef van Tanja Cappaert en Stephanie Verstraeten aan Thomas More.
Artikel (10)Leerkracht -
Hoe kan je leerlingen snel kennis doen absorberen? (context van preteaching)
Hoe kan je veel nieuwe leerstof in de helft van de tijd efficiënt, effectief, gedifferentieerd en
duurzaam overdragen? Met andere woorden: bestaat er een didactische aanpak die het
mogelijk maakt om in minder dan de normaal beschikbare tijd …ArtikelAndere functie -
Aan de slag met rekenonderzoek in de klas
Britt Cras schetst hoe je aan de slag gaat met creatieve wiskunde en ervaringsgerichte wiskundeonderzoeken.
In het eerste deel vertelt ze waarom haar school gekozen heeft voor deze natuurlijke rekenmethode.
In het tweede deel lees je de betekenis …Artikel (4)Leerkracht -
STEM: Conceptmodel
Model dat beschrijft op welke wijze de STEM-filosofie kan geïntegreerd worden in de lespraktijk.
Artikel (7)Ander -
Leerlingen een herkansing geven of niet?
Dit is een samenvatting van een levendige discussie op Facebook. De vraag was of je leerlingen een herkansing kan geven bij een toets. Je leest enkele (anonieme) quotes en twee opties om herkansing praktisch aan te pakken.
Artikel (4)Pedagogisch begeleider, Ander -
Zo memoriseer ik de namen van m'n leerlingen
De namen van je leerlingen kennen schept een band. Sommige namen onthoud je snel (je kent ze wel), anderen blijven moeilijk. Hieronder leg ik uit hoe ik namen memoriseerde, maar ik ben benieuwd naar jouw werkwijze.
Voor ik bij KlasCement …
Artikel (6)School/onderwijs -
Een leerling met autisme in de klas
De bedoeling van de brochure is om concrete tips en handvatten te geven aan leerkrachten zodat zij zich meer bekwaam voelen in de omgang met leerlingen met autisme.
Deze brochure is samengesteld door het Landelijk Expertise Centrum voor Speciaal …
Artikel (22)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Eerlijke vlinder: Diversiteitsgedicht
Het gedicht gaat over diversiteit: een conversatie tussen een mot en een vlinder.
Artikel (43)Organisatie, firma, vzw -
Inspiratiegids voor ondernemende klasprojecten 2014-2015
Met genoegen biedt Competento je gratis de editie 2014-2015 van de inspiratiegids voor ondernemende klasprojecten aan. Leerkrachten, docenten en andere opleiders die hun leerlingen en studenten willen laten proeven van ondernemingszin, …
Artikel (4)School/onderwijs