-
Taalalgoritmes en sentimentanalyse
Al jaren verdiepen computerwetenschappers zich in de complexiteit van menselijke taal. Computers en taaltechnologie gaan vandaag verder dan alleen tekstgeneratie. Ze zijn ook bekwaam in het analyseren van teksten en senitmentanalyse. Wanneer we …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Die of dat: Regels voor aanwijzende en betrekkelijke voornaamwoorden
Wanneer moet je die of dat gebruiken? In dit artikel worden de regels over het gebruik van die en dat uitgelegd.
Artikel -
Zij, hen of hun? Zo houd je ze uit elkaar
Haal jij zij, ze, hen en hun steeds door elkaar? Dan ben je niet alleen. Het verschil tussen zij, hen en hun is een van de meest opgezochte taalkwesties. Hoe zit het nu echt in elkaar?
Artikel (7) -
Wat is het verschil tussen u en uw of jou en jouw?
De reden waarom je jou en jouw of u en uw soms fout gebruikt, is dat je het verschil tussen beide woorden niet echt hoort. Maar wanneer je ze schrijft, is er een heel belangrijk onderscheid. Wat is dat onderscheid precies en …
Artikel -
Wat is tussentaal?
Artikel over taalvariëteiten, opgedeeld in drie grote groepen: standaardtaal, dialecten en tussentaal.
Artikel (6) -
Taalbeschouwing volgens de nieuwe eindtermen en het nieuwe leerplan Nederlands voor de tweede graad
Uit onderzoek bij laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs is gebleken dat de eindtermen voor grammatica en spelling in het Vlaamse aso onvoldoende bereikt worden. Bovendien vinden veel leerkrachten dat de Nederlandse grammatica in het lager …
Artikel (7)Leerkracht -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Standaardnederlands: Begripsomschrijving
Uitgaande van de talenbeleidsnota Samen taalgrenzen verleggen van minister Smet geef ik een begripsomschrijving van 'Standaardnederlands' met de belangrijkste kenmerken daarvan. Daarnaast plaats ik de omschrijving vanuit de Taaladviesdienst …ArtikelLeerkracht, Ander -
36. Begeleid Zelfstandig Leren voor Nederlands en Frans: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
De optie om Begeleid Zelfstandig Leren te organiseren voor leerlingen van de eerste graad wortelt in meerdere beweegredenen. De visie op leren vormt het fundament voor het initiatief. De belangrijkste motieven zijn:- de school wil op die …
ArtikelDirectie