De schoolbestuurder die actief en effectief bestuurt
Een inspiratieworkshop over hoe proactief en
toekomstgericht scholen besturen.
Als schoolbestuurder ben je eindverantwoordelijke voor het
proactief, toekomstgericht en kwaliteitsvol besturen van je
school/scholen. In deze inspiratieworkshop gaan we in op de
verschillende essentiële dimensies en deelaspecten die hiervoor
nodig zijn. Actief scholen besturen is een plicht, passief
scholen besturen is geen optie…
Waarom moet je deze opleiding nù volgen?
Als schoolbestuurder houd je verschillende ballen in de lucht. Maar
wat betekent het concreet voor jou als bestuurder om een
belangwekkend instituut school mee te besturen? We geven je een
actueel overzicht van alle dimensies waarin een bestuur actief
hoort te zijn om op kwaliteitsvolle wijze scholen te
besturen.
We gaan verder dieper in op wat het betekent om actief en kwaliteitsvol scholen te besturen.
We focussen hierbij op o.a. de context van de school/scholengroep, de persoonlijke drijfveren van een bestuurder en de relatie tussen de bestuurders en de schoolleiding.
Voor wie is dit traject vormgegeven?
Deze inspiratieworkshop is bedoeld voor (potentiële)
schoolbestuurders van basis, secundair, buitengewoon onderwijs,
Centra voor Volwassenonderwijs en Centra voor Basiseducatie.
Waarom kiezen voor dit verdiepend traject?
Je kiest voor een inspiratieworkshop met een boeiende mix van
theorie en praktijk die je nieuwe inzichten bijbrengen, maar die
ook leiden tot een eerste plan van aanpak rond kwaliteitsvol en
proactief besturen. Doorheen de opleiding bieden we je een sterke
combinatie van inspiratie en interactie. Je mag je verwachten aan
een evenwichtig samenspel tussen evidence-informed inzichten en
onmiddellijk inzetbare tools.
Thema’s die ondermeer aan bod komen:
- theoretisch kader rond de rol van het schoolbestuur en proactief besturen;
- het belang van de context van de school / scholengroep;
- de persoonlijke drijfveren van de schoolbestuurder;
- de verschillende rollen van een schoolbestuurder;
- schoolbestuurders en ethische dilemma’s;
- ondersteunen van schoolleiders;
- strategische ambitie tonen;
- spanningsveld belanghebbenden;
- het belang van een goede professionele relatie tussen schoolleider en schoolbestuurder.
Na deze opleiding:
- heb je een grondige basiskennis over de belangrijkste inhoudelijke dimensies van een kwaliteitsvol en hedendaags schoolbestuur;
- heb je een beter inzicht van het prioritair belang van de deelaspecten (context, persoon, rol, relatie schoolleider – schoolbestuurder);
- heb je een inzicht in hoe je als schoolbestuur een strategische ambitienota kan opmaken;
- beschik je over een eerste plan van aanpak om de transitie naar een actiever bestuur resoluut te maken.
Door wie zal je begeleid worden in dit
traject?
Pieter Sprangers (PhD) leeft in parallelle werelden. Hij is
werkzaam als lesgever en wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan
de Karel de Grote Hogeschool, AP hogeschool, Universiteit Antwerpen
en IADE creative university. Hij behaalde een doctoraat in
scientific educational design. Zijn wetenschappelijk onderzoek
focust op redesign of educational systems. Verder werkt Pieter als
hoofd-onderwijsdesigner en procesbegeleider bij domo de
refontiro. Hij begeleidt al meer dan vijftien jaar scholen in
Vlaanderen en Nederland met betrekking tot complexe transformaties.
Hij gaf in het verleden ook mee vorm aan een volwaardig
personeelsbeleid in de organisaties waar hij zelf leidinggevende
functies opnam. Pieter heeft een aantoonbare expertise in het
begeleiden van schoolbestuurders en schoolbesturen bij complexe
uitdagingen.
Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken
- gratis lesmateriaal;
- voor alle leeftijden en vakken;
- makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.