Doorwinterde schoolleiders: Leerlab


​Dé aangepaste leerformule met mix van uitdagende kennisontwikkeling, coaching en zelfzorg.

Je bent als ervaren schoolleider een meerwaardezoeker en blijft wat op je honger zitten bij traditionele opleidingen. Je bent op zoek naar een aangepaste mix van leeractiviteiten die zowel inzet op verdiepende kennisontwikkeling als op coaching en zelfzorg. Je wil én wetenschappelijke inzichten verwerven én samen leren met andere ervaren schoolleiders én via coaching werken aan leiderschapsontwikkeling. Maar je wil ook stilstaan, geïnspireerd worden en daardoor ‘andere werelden’ verkennen. Je wil via vormen van creatieleren komen tot relevante ‘producten’ voor je school. Je bent veeleisend voor je persoonlijke ontwikkeling maar wil ook via zelfzorgstrategieën je job werkbaar houden.

Heel wat wetenschappelijk onderzoek geeft aan dat er duidelijk nood is aan professionaliseringsactiviteiten specifiek voor schoolleiders die inzetten op aspecten van effectief leiderschap en met focus op onderwijskundig leiderschap (Pont, Moorman & Nusche, 2008; Pashiardis & Brauckmann, 2009; van Wessum, 2018). Daarbij is gepersonaliseerde ondersteuning nodig in elke loopbaanfase van de schoolleider met zowel vormen van contextueel leren, leren van peers, individuele coaching en een stevige kennisbasis en dat zowel op organisatorische als op onderwijskundige aspecten. 

Recent onderzoek toont bovendien aan dat de wijze waarop een professionaliseringstraject voor schoolleiders is georganiseerd eveneens sterk bijdraagt aan de ervaren effectiviteit door schoolleiders (Tanghe & Schelfhout, 2023). 

Waarom moet je deze opleiding nù volgen?
Je bent intrinsiek gemotiveerd om een sterke sprong te maken in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je bent op zoek naar:

  • een goed gedoseerde mix van verschillende typologieën van leeractiviteiten waar je mee eigenaarschap in kan opnemen;
  • inzichten en goede prakijken vanuit nieuwe en/of andere werelden buiten de onderwijssetting;
  • zowel uitdagende kennisontwikkeling als groepscoaching;
  • inspiratie zowel vanuit de wetenschap als vanuit impactvolle onderwijs- en schoolpraktijken;
  • opbouw van waardevolle leerrelaties met andere ervaren schoolleiders;
  • vertrouwen, verbinding, veiligheid en steun in de context van een professionele leergemeenschap;
  • antwoorden op complexe schoolontwikkelingsvragen die relevant zijn voor je eigen organisatie;
  • eigen onderzoekservaringen;
  • diepgang;
  • vormen van ‘actief leren’ waardoor je vaardigheden uitprobeert in een sterk reflectieve leeromgeving (bv. problem-based learning, case-based learning);
  • waarderende feedback, feedforward & feed-up;
  • expert coaches/lesgevers met relevante praktijkervaring;
  • alternatieve leeromgevingen. 

Na dit leerlab ben je in staat om:

  • in je eigen schoolorganisatie een professionele leergemeenschap te ontwikkelen;
  • bewuster lange termijn leerrelaties op te bouwen en te onderhouden;
  • doordacht om te gaan met verschillende leervormen die je al dan niet liggen;
  • bij te dragen aan toekomstige professionele ontwikkeling van andere schoolleiders;
  • kwaliteitsvolle kennisbronnen te cureren;
  • praktijkonderzoek en onderwijsontwikkelingsexperimenten in je eigen school op te zetten;
  • verder te kijken dan de onderwijssector en sterker interdisciplinair te werken;
  • architect van je eigen leren te zijn.  

Door wie zal je begeleid worden in dit traject?

  • Nancy Dedeurwaerder is de vaste begeleider van dit leerlab.  Ze is reeds meer dan twintig jaar werkzaam in onderwijs: als leraar en stagebegeleider, coördinator, pedagogisch directeur en de laatste jaren als algemeen directeur van de scholengroep RHIZO.

Afhankelijk van de kennisdomeinen en de leervormen participeren eveneens volgende onderwijsdesigners:

  • Pieter Sprangers leeft in parallelle werelden. Hij is werkzaam als lesgever en wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Karel de Grote Hogeschool, AP hogeschool, Universiteit Antwerpen en IADE creative university. Hij behaalde een doctoraat in 'scientific educational design'. Zijn wetenschappelijk onderzoek focust op 'redesign of educational systems'. Verder werkt Pieter als hoofd-onderwijsdesigner en procesbegeleider bij domo de refontiro.  Hij begeleidt al meer dan vijftien jaar scholen in Vlaanderen en Nederland met betrekking tot complexe transformaties. 
  • Veerle Scheirs wordt gedreven door menselijke groei. In haar beleving mag leren en groeien nooit stoppen. Als systeemdenker triggert ze innovatie en levenslang leren met een warm hart voor de mens in de organisatie. Ze verlegt grenzen, daagt uit en faciliteert verandering. Veerle is schoolbestuurder en procesbegeleider binnen domo de refontiro.

Afhankelijk van de specifieke leerbehoeften leveren ook praktijkexperten en/of academici een bijdrage.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
domo de refontiro
Organisatie