Kunst beschouwen met kinderen: Audiovisueel materiaal en doe-het-zelf-stappenplan


Hoe kun je het best kunst beschouwen met kinderen? Start met de audiovisuele collecties op Het Archief voor Onderwijs die werden gemaakt door docenten aan de lerarenopleiding van Hogeschool VIVES, inclusief creatieve doeprikkels en stappenplan. 

De collecties theater, dans, muziek en beeld bevatten een unieke selectie video- en geluidsfragmenten van Vlaamse musea en organisaties uit de podiumkunsten maar ook didactische tips voor gerichte beschouwende gesprekjes en activerende creatie-opdrachten om uit te voeren in de klas. Als sluitstuk van het project Kunstig kijken dat twee jaar liep, voegden de docenten een doe-het-zelf-stappenplan voor kunstbeschouwing toe.


Luisteren, kijken, spelen en dansen met jonge kinderen (5 tot 8 jaar)

Leerkrachten kunnen kinderen meenemen op een reis langs kunstwerken, muziek-, theater- en dansvoorstellingen in verschillende thema’s. Met de creatieve doeprikkels bij de collecties laten ze hun klas ook moeiteloos verwerken wat ze gezien en gehoord hebben.

Naar de collecties >


Muzisch werken met oudere kinderen (8 tot 12 jaar)

Leerlingen staan even stil bij wat beelden, muziek, theater of dans met ons doen. Leerkrachten kunnen het rijke materiaal gebruiken om een thema aan te snijden of leerlingen creatief aan het werk te zetten met de doeprikkels bij de collecties.

Naar de collecties >


Kunstbeschouwing met kinderen, stap voor stap

Met dit stappenplan kunnen leerkrachten kinderen begeleiden als ze eender welk kunstwerk of kunstzinnig fragment beschouwen: kijken, luisteren, verwoorden wat ze zien en voelen, en daarover nadenken. Vervolgens kan de leerkracht ook de eigen creativiteit van de kinderen aanspreken. Het stappenplan is inzetbaar bij de collecties op Het Archief voor Onderwijs met audiovisuele fragmenten over kunstwerken, voorleesmomenten, muzikanten, of bij de integrale podiumvoorstellingen voor kinderen. 

Download het stappenplan >


Over het project Kunstig kijken

Het audiovisueel materiaal werd geselecteerd en tot lesklare collecties verwerkt op basis van de eindtermen en van concrete behoeften in de lespraktijk. Het onderzoeksproject is een samenwerking tussen Hogeschool VIVES en meemoo, Vlaams instituut voor het archief, met de steun van het Vlaams Departement Onderwijs en Vorming.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?

Ontdek ook